Regulamin powoływania i działania Rzecznika Praw Ucznia

w Szkole Podstawowej nr 10

 im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej  w Siedlcach

§1

W szkole działa wybrany większością głosów nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia.

Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest spośród nauczycieli zainicjowanych przez Samorząd Szkolny, po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez każdego kandydata.

W tajnym głosowaniu biorą udział uczniowie klas IV - VI. Każdy uczeń może oddać tylko jeden głos, wybierając jednego kandydata.

Nauczyciel, który otrzyma największą liczbę głosów, zostaje Rzecznikiem Praw Ucznia.

§2

Rzecznik Praw Ucznia jest powoływany przez Dyrektora Szkoły (z zachowaniem procedury §1) na wniosek Samorządu Uczniowskiego.

§3

Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany przez Dyrektora Szkoły:

1)                na wniosek Samorządu Uczniowskiego

2)       na wniosek samego Rzecznika

§4

Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa 3 lata.

§5

Rzecznik Praw Ucznia działa na podstawie Statutu Szkoły i Konwencji Praw Dziecka. Jego główna rola polega na aktywnym ingerowaniu w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia i inicjowaniu działań mających na celu obronę praw dziecka.

§6

Do zadań Rzecznika Praw Ucznia należy w szczególności:

1)                znajomość Statutu Szkoły

2)       informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia

3)                interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia

4)       udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania

5)                kontrola realizacji i rozwiązywania spraw spornych

6)                składanie przed Radą Pedagogiczną dwa razy w roku szkolnym sprawozdania ze swej działalności

7)                nadzór nad Szkolną Skrzynką Kontaktową, w szczególności cotygodniowe jej przeglądanie i podejmowanie działań w razie potrzeby.

§7

Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do:

1)                swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów i trybu postępowania

2)                wnioskowania do organu uchwalającego statut szkolny o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia
oraz o wprowadzenie zapisu chroniącego prawa dziecka

3)                zapoznania się z opinią stron konfliktu

4)                odstąpienia od podjęcia interwencji

§8

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:

1)                zapoznanie się z opinią stron konfliktu

2)       podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy

3)       w dalszym trybie zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej

4)       ostateczną decyzję w sprawie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły

§9

Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:

1)      zapoznanie się z opinią stron konfliktu

2)      podjęcie mediacji ze stronami

3)      w przypadku gdy spór nie został rozstrzygnięty wystąpienie do Dyrektora Szkoły  o podjęcie decyzji w danej sprawie

 

§10

Rzecznik Praw Ucznia informuje każdorazowo zainteresowane strony o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu