Regulamin
powoływania i działania Rzecznika
Praw Ucznia
w
Szkole Podstawowej nr 10
im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej w
Siedlcach
§1
W
szkole działa wybrany większością głosów nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia.
Rzecznik
Praw Ucznia wybierany jest spośród nauczycieli
zainicjowanych przez Samorząd Szkolny, po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez
każdego kandydata.
W
tajnym głosowaniu biorą udział uczniowie klas IV - VI. Każdy uczeń może oddać
tylko jeden głos, wybierając jednego kandydata.
Nauczyciel,
który otrzyma największą liczbę głosów, zostaje Rzecznikiem Praw Ucznia.
§2
Rzecznik
Praw Ucznia jest powoływany przez Dyrektora Szkoły (z
zachowaniem procedury §1) na wniosek Samorządu Uczniowskiego.
§3
Rzecznik
Praw Ucznia może być odwołany przez Dyrektora
Szkoły:
1)
na
wniosek Samorządu Uczniowskiego
2)
na
wniosek samego Rzecznika
§4
Kadencja
Rzecznika Praw Ucznia trwa 3 lata.
§5
Rzecznik
Praw Ucznia działa na podstawie Statutu Szkoły i
Konwencji Praw Dziecka. Jego główna rola polega na aktywnym ingerowaniu w życie
szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia i inicjowaniu działań
mających na celu obronę praw dziecka.
§6
Do
zadań Rzecznika Praw Ucznia należy w
szczególności:
1)
znajomość
Statutu Szkoły
2)
informowanie
uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia
3)
interwencja
w razie naruszania podstawowych praw ucznia
4)
udzielanie
pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania
5)
kontrola
realizacji i rozwiązywania spraw spornych
6)
składanie
przed Radą Pedagogiczną dwa razy w roku szkolnym sprawozdania ze swej
działalności
7)
nadzór
nad Szkolną Skrzynką Kontaktową, w szczególności cotygodniowe jej przeglądanie i
podejmowanie działań w razie potrzeby.
§7
Rzecznik
Praw Ucznia ma prawo do:
1)
swobodnego
działania w ramach obowiązujących regulaminów i trybu postępowania
2)
wnioskowania
do organu uchwalającego statut szkolny o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami
ucznia
oraz
o wprowadzenie zapisu chroniącego prawa dziecka
3)
zapoznania
się z opinią stron konfliktu
4)
odstąpienia
od podjęcia interwencji
§8
Tryb
postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
1)
zapoznanie
się z opinią stron konfliktu
2)
podjęcie
mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
3)
w
dalszym trybie zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
4)
ostateczną
decyzję w sprawie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły
§9
Tryb
postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
1)
zapoznanie
się z opinią stron konfliktu
2)
podjęcie
mediacji ze stronami
3)
w
przypadku gdy spór nie został rozstrzygnięty wystąpienie do Dyrektora Szkoły o
podjęcie decyzji w danej sprawie
§10
Rzecznik
Praw Ucznia informuje każdorazowo zainteresowane strony
o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania
konfliktu