Temat: Animacja komputerowa.

 

I. Główne zagadnienie lekcji.

Wyjaśnienie zasad tworzenia procedur stwarzających wrażenie ruchu na ekranie.

 

II. Cele lekcji.

Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:

·        znać zasady pracy w Logo Komeniusz i możliwości tego programu.

·        nabyć umiejętność myślenia analitycznego i syntetycznego.

·        nabyć umiejętność zapisywania algorytmów w postaci ciągu kroków oraz poznać graficzną prezentację algorytmu.

 

      III. Uwagi dotyczące realizacji lekcji.

      Czas trwania lekcji 135 min.

1.     Metody pracy:

- pogadanka

- instruktaż

- metoda praktycznego działania

2.   Formy pracy

- zbiorowa

- indywidualna

 

IV. Środki dydaktyczne.

- komputery IBM

- program edukacyjny „Logo Komeniusz

- podręczniki:

„Wprowadzenie do języka i środowiska Logo Komeniusz”- Andrzej Walat,

„Programowanie w języku Logo”- Stanisław Waligórski

 

V. Pojęcia, terminy, nazwy:

      a) utrwalenie: algorytm, procedura, parametr aktualny

      b) nowe: animacja komputerowa

 

       VI. Przebieg lekcji.

a)    Wprowadzenie

1.    Zapoznanie z programem Logo Komeniusz

·        Zaczynanie i kończenie pracy

·        Budowa okna graficznego

       2. Powtórzenie wiadomości dotyczących definiowania własnych procedur w edytorze graficznym i        

          ekranowym

Uczniowie odpowiadają na pytania:

Jakie są zalety i wady konwersacji z mikrokomputerem w trybie graficznym i ekranowym?

Co to jest algorytm?

Co to jest procedura?

Co to jest animacja?

 

Algorytm – jednoznaczny przepis na  rozwiązanie zadania

Procedura – opis wyróżnionego, dobrze określonego zadania.

Animacja – zmieniające się kolejno na ekranie monitora obrazy (klatki), stwarzające wrażenie ruchu

 

3.Wykonywanie praktycznego zadania w celu przypomnienia wcześniej zdobytych umiejętności

 

Zadanie 1

Napisz w edytorze ekranowym procedurę kreślącą 36 – kąt foremny

 

 

Oto 36-kat

Powtórz 36[np 10 pw 10]

już

 

 

 

 

 

4. Rozwiązanie nowego problemu

 

Każda procedura powinna charakteryzować się zwartością i czytelnością zapisu. Pomocne jest jej rozbicie na szereg drobnych procedur o właściwie dobranych nazwach i parametrach, aby nie wymagały żadnego więcej opisu. Często też wykorzystujemy współpracę procedur, czyli wywoływanie procedury w procedurze.

 

Zadanie 2

Napisz procedurę rysującą i ścierającą 36 – kąt foremny

 

Oto kadr

opu

figura

czekaj 1000

ścier figura

już

 

 

    Czekaj 1000 - oznacza żądanie odczekania 1 sekundy

Użyta przez nas procedura pierwotna – ścierania pozwala nam na tworzenie tzw. Animacji komputerowej. Język Logo jest zbyt wolny dla profesjonalnych zastosowań, ale proste animacje udają się wystarczająco dobrze. Film animowany składa się z pojedynczych kadrów. Kadr pojawia się i znika aby pojawić się w nieco innej postaci, np. z obrazem przesuniętym. Efektownym przykładem animacji komputerowej jest procedura rysująca STOPER

 

Zadanie

Narysuj STOPER

 

Oto tarcza

Powtórz 60[pod np  50 opu np. 10 pod ws 60 pw 6]

Już

 

Oto Tarcza_1

Powtórz 12[pod np 45 opu np. 15 pod ws 60 pw 30]

Już

 

Oto wskazówka

powtórz 60[opu np 45 czekaj 1000 ścier ws pw 6]

już

 

Zadanie

 

Wyreguluj STOPER z własnym zegarkiem, ponieważ wskazówka porusza się zbyt wolno. Trzeba bowiem uwzględnić czas ścierania, obrotu w prawo i rysowania wskazówki.

 

 

 

Ważną częścią programu Logo Komeniusz jest edytor obrazów. Oferuje on nowe, specjalne możliwości ułatwiające realizację i śledzenie projektów filmowych (animacji).

 

Zadanie

Zdefiniuj procedurę z wykorzystaniem wielu postaci żółwi /lotnik, Tomek/

 

Oto Fruwaj

Np 2 czekaj 1

UFA FAZA + 1

Fruwaj

Już

 

Wywołując procedurę piszemy polecenie SŁUCHAJ [LOTNIK Tomek] i wywołujemy procedurę FRUWAJ

 

 

FAZA  - to funkcja bez parametrów, której wynikiem jest numer aktualnej fazy postaci żółwia

UFA – ustal fazę, to polecenie zmiany aktualnej fazy postaci żółwia na następną. Następną fazą po ostatniej jest faza pierwsza.

 

5. Zakończenie – sprawdzenie i ocena poprawności wykonania zadania, analiza celów lekcji

 

 

Praca domowa

Zastanów się nad własną procedurą animacyjną

 

     Opracowała:

                                                                                                      mgr Renata Ciok